R05ep

Posted by:

Edukačný list č.5: Ako efektívne liečiť vlhký kašeľ

Tieto odporúčania budeme pravidelne kontrolovať a aktualizovať.

Problém: kašeľ vo vzťahu k infekcii horných dýchacích ciest prejavujúca sa produktívnym kašľom.

Kašeľ predstavuje základný obranný reflex, ktorý vzniká dráždením tzv. tusigénnych zón medzi ktoré patrí hltan, hrtan, priedušnica a priedušky [1]. Z fyziologického hľadiska ide o účelný obranný mechanizmus ktorý udržuje priechodnosť dýchacích ciest.Z klinického hľadiska sa kašeľ delí podľa produkcie spúta, zvukového efektu, charakteru, výskytu, ...

Continue Reading →
0

R51e

Posted by:

Edukačný list č.6: Bolesť hlavy ako príznak

Toto odporúčanie budeme pravidelne kontrolovať a aktualizovať.

Problém: Bolesť hlavy v súvislosti s infekčným ochorením prejavujúca sa verbalizáciou pacienta, algickým výrazom tváre.

Cieľ: Zmierniť nepríjemný pocit bolesti hlavy. Edukácia pacienta a jeho rodinných príslušníkov o varovných príznakoch a nefarmakologických opatreniach.

Ochorenie COVID-19 bolo spočiatku charakterizované horúčkou, bolesťou hrdla, kašľom a dyspnoe. V priebehu pandémie COVID-19 sa však do klinického spektra pridali ďalšie prejavy, ako sú bolesť hlavy, bolesť ...

Continue Reading →
0

R50.0e

Posted by:

Edukačný list č.10: Horúčka so zimnicou „triaška“

Toto odporúčanie budeme pravidelne kontrolovať a aktualizovať.

 Problém: Horúčka so zimnicou „triaška“ v súvislosti s infekčným ochorením prejavujúca sa verbalizáciou pacienta („Mám triašku, Mám husiu kožu, zimomriavky, Trasie ma, Behá mi po tele mráz…“),piloerekciou, pocitom chladu, trasením, bledou kožou, studenými končatinami.

 Cieľ: Zmierniť nepríjemný pocit horúčky so zimnicou „triaška“. Edukácia pacienta a jeho rodinných príslušníkov o varovných príznakoch a nefarmakologických opatreniach.

Zimnica je stav, keď pacient pociťuje nepríjemný ...

Continue Reading →
0

R43.8e

Posted by:

Edukačný list č.9: strata chuti ako príznak

Toto odporúčanie budeme pravidelne kontrolovať a aktualizovať.

Problém: Strata chuti v súvislosti s infekčným ochorením prejavujúca sa stratou schopnosti rozlišovať a cítiť (vnímať) chuť.

Cieľ: Zmierniť diskomfort spôsobený stratou schopnosti cítiť chute. Edukácia pacienta a jeho rodinných príslušníkov o možnostiach ako zabrániť nechutenstvu.

Chuť je zmysel na vnímanie chemických látok rozpustných v slinách alebo vo vode. Chuť je zvyčajne spojená s činnosťou čuchových receptorov a s dráždením dotykových a ...

Continue Reading →
0

R53e

Posted by:

Edukačný list č. 8: Únava (Fatique)

Toto odporúčanie budeme pravidelne kontrolovať a aktualizovať.

 Problém: Únava v súvislosti s infekčným ochorením prejavujúca sa verbalizáciou pacienta („Nič nevládzem, Som unavený, Nemám energiu, Som vyčerpaný, malátny…“), poruchou sústredenia sa, poklesom pracovného výkonu, znížením bežnej fyzickej aktivity, závratmi a malátnosťou.

Cieľ: Zmierniť nepríjemný pocit únavy. Edukácia pacienta a jeho rodinných príslušníkov o varovných príznakoch a nefarmakologických opatreniach.

 Únava je  definovaná ako celkový pocit únavy alebo nedostatku energie [1]. Netreba ...

Continue Reading →
0

R52.9e

Posted by:

Edukačný list č. 7: bolesť svalov, kĺbov ako príznak

Toto odporúčanie budeme pravidelne kontrolovať a aktualizovať.

Problém:  Akútna bolesť svalov a kĺbov celého tela / niektorej časti v súvislosti s prebiehajúcim infekčným ochorením prejavujúca sa verbalizáciou pacienta, citlivosťou svalov a kĺbov na dotyk a bolestivým výrazom tváre.

 Cieľ: Zmierniť nepríjemný pocit bolesti svalov a kĺbov. Edukácia pacienta a jeho rodinných príslušníkov o varovných príznakoch a nefarmakologických opatreniach.

Rôzne infekcie sa prejavujú bolesťou svalov a kĺbov. Bolesť svalov ...

Continue Reading →
0

R43.0e

Posted by:

Edukačný list č. 8: strata čuchu ako príznak

Toto odporúčanie budeme pravidelne kontrolovať a aktualizovať.

Problém: Strata čuchu v súvislosti s infekčným ochorením prejavujúca sastratou schopnosti rozlišovať a cítiť (vnímať)pachy.

Cieľ: Zmierniť diskomfort spôsobený stratou schopnosti cítiť pachy. Edukácia pacienta a jeho rodinných príslušníkov o možnostiach čuchového tréningu.

Čuch je veľmi citlivý zmysel, ale rýchlo sa dokáže adaptovať, a tým po určitom čase prítomný pach prestaneme registrovať.Čuchový orgán umožňuje vnímanie vôní a zápachov. Receptory čuchu žijú ...

Continue Reading →
0

R50.9e

Posted by:

Edukačný list č. 2: Ako znížiť telesnú teplotu

Toto odporúčanie budeme pravidelne kontrolovať a aktualizovať.

Problém: Horúčka v súvislosti s infekčným ochorením prejavujúca sa začervenanou teplotou pokožkou, zvýšeným potením, zrýchleným pulzom a zrýchleným dýchaním.

Cieľ: Predchádzať hyperpyrexii a  zmierniť diskomfort spôsobený horúčkou. Edukácia pacienta a jeho rodinných príslušníkov o varovných príznakoch a nefarmakologických opatreniach.

Telesnú teplotu reguluje hypotalamus. Horúčka je komplexná reakcia, pri ktorej sa aktivizujú bunky imunitného systému a tým aj obranná reakcia organizmu. Imunitný systém ...

Continue Reading →
0

R11e

Posted by:

Edukačný list č. 14 : Pocit na vracanie (nauzea) a vracanie (vomitus)

Toto odporúčanie budeme pravidelne kontrolovať a aktualizovať.

Problém: Pocit na vracanie (nauzea) a vracanie (vomitus) v súvislosti s prebiehajúcim infekčným ochorením prejavujúce sa nutkaním/pocitmi na vracanie, vyvrhnutím obsahu žalúdka.

Cieľ: Predchádzať dehydratácii a zhoršeniu zdravotného stavu. Edukácia pacienta a jeho rodinných príslušníkov o varovných príznakoch a nefarmakologických opatreniach.

Nauzea a vracanie nie sú choroby, ale príznaky mnohých stavov, nielen infekčných ochorení. Zvyčajne sú neškodné, avšak môžu byť ...

Continue Reading →
0

K30e

Posted by:

Edukačný list č. 13: Hnačka ako príznak

Toto odporúčanie budeme pravidelne kontrolovať a aktualizovať.

Problém:  Hnačka v súvislosti s prebiehajúcim infekčným ochorením prejavujúca sa častým vylučovaním stolice riedkej/vodnatej konzistencie, bolesťami brucha, horúčkou, celkovou slabosťou, stratou kontroly nad vyprázdňovaním a verbalizáciou diskomfortu pacienta.

Cieľ: Zabrániť dehydratácii, zhoršeniu zdravotného stavu. Edukácia pacienta/ rodinných príslušníkov o  varovných príznakoch a nefarmakologických opatreniach.

Hnačka je časté (3 alebo viac stolíc za deň) vyprázdňovanie riedkej alebo tekutej stolice alebo častejšie ...

Continue Reading →
0
Page 1 of 5 12345